pondělí 11. prosince 2017

Import psa z USA - část I.

Dokumenty



Support Bax v kavárně
Během ročního cestování Amerikou jsem si pořídila štěňátko. Já dareba! Rok 2017 se nesl v duchu plnění si snů a nelze než doporučit.


Bylo by to jednoduší bez psa? Ano.
Bylo by to lepší bez psa? Ne!

O kladech i mínusech cestování se štěňátkem jsem psala dříve zde:
https://andyjede.blogspot.cz/2017/09/cestovani-se-stenetem.html


V následujících dvou článcích naleznete všechny informace o tom, jak jsem převezla pejska do České Republiky. V tomto se podíváme na dokumenty, které je potřeba vyřídit předem a v druhém vylíčím průběh letu a jak se na něj připravit.

S radostí popíšu mé zkušenosti, podělím se o tipy a upozorním, na co si dávat pozor. Mnoho informací jsem načetla navíc a tuším “jak to funguje”, ale praxí ověřený převoz mám logicky jen Baxův, proto nezaručuji, že případné rady k jiným typům převozu jsou 100% - mohou však fungovat jako odrazový můstek a rozcestník k užitečným odkazům.

PS: Ceny různých dokumentů uvádím v dolarech, přepočty si lze zjednodušit na 1 USD = 25 CZK.


Obecné podmínky doporučuji trpělivě načítat na internetu a potvrzovat telefonicky. Za stěžejní považuji tyto dvě webovky:
http://www.pettravel.com/immigration/czechrepublic.cfm (základní, lehce stravitelné info)


Krátce o Baxovi
šiška ze Sierr větší než pes
Bax je Miniaturní australský ovčák s průkazem původu z chovné stanice v západním Coloradu, USA. V Čechách mini australáčků zatím moc nepotkáte, není zde uznaný, ale tuším už o pár z Anglie a Německa. K Baxovi jsem se dostala postupným vývojem - hlídali jsme dům v Coniferu a doslechli se o tamní chovné stanici. Dlouhá léta jsem toužila po borderce, australáci jsou sympatičtí a tak bylo jasné, že se k paní chovatelce “mini aussies” musím vetřít na návštěvu. Pejsci byli boží, sporťáci, společenští, menší velikost - v mém případě ideální k cestování dodávkou po horách. Udržela jsem se rovnou si zbylé štěňátko neodnést, ale začala kout pikle. Prohledávala internet, videa, informace a chovatele v Coloradu a postupně našla cestu k Baxovi v Deltě, CO.


Bax je drobnějšího vzrůstu, než mini australáci, které jsme potkávali během našich cest. V době odjezdu z USA do ČR vážil okolo 5 kg (11lbs) a měl cca 7 měsíců.
(Převoz malých štěňátek či psů nad určitý váhový limit se liší a je dobré najít si konkrétní informace.)


Celý proces vyřizování dokumentů by se dal shrnout následovně - úplně zbytečnej, ale nezbytnej vopruz. Ouřadování je mučení nejspíš všude na světe. Nezbývá, než se naučit pár dechových cvičení na uklidnění nebo dát si vínko. A pustit se do “potvrzování a ověřování”... v podstatě všech informací, které kde naleznete. Všechno tohle zařizování totiž mělo tragikomický konec na celní správě v Praze - prošla bych kolem pánů celníků bez nejmenšího povšimnutí a kontrolování, pokud bych se jich sama nešla zeptat, jestli můžu ven z příletové haly a zase zpět pro zavazadlo (aby se pes po dlouhém letu nejprve vyvenčil).


V případě, že vás podobná šaráda čeká, doporučuji mít možnost komunikovat s úřady i telefonicky v angličtině (okamžité zjištění informací, kontaktů, přesměrování apod.).

Tyto řádky píšu z Brnéčka a je tudíž jasné, že cesta dopadla dobře! Před odletem jsem učinila tyto kroky:



1. ESA - nejlepší věc, co jsem pro svého psa mohla udělat
Baxovi jsem vyřídila status Emotional Support Animal (ESA), zkráceně se stal Support Dogem. Co to znamená? Baxe od té doby můj společník, kterého potřebuji mít u sebe jako psychickou podporu. Než se začnete smát, mrkněte, prosím, na odkaz v úvodu tohoto článku, kde je Support vysvětlen do podrobna. Supportem se může stát v USA jakýkoli pes a není třeba mít oficiální lékařskou zprávu. Za necelých 200 USD vám bude vystaven “letter”, potvrzující že svého psa jako Supporta potřebujete, průkazka a také vestička. To vše například zde: https://usaservicedogregistration.com/services/emotional-support-animal/
Na email i poštou mi dorazilo potvrzení, v němž “Clinical Mental Health Counselor” požádal letecké společnosti o vpuštění mého psa do kabiny letadla. Bax tedy mohl letět přímo se mnou a ne v zavazadlovém prostoru či cargu.
Názvy onoho dokumentu se na různých místech liší, společnosti zařizující ESA mu říkají “ESA letter”, letecké společnosti “medical letter”. Jedná se stále o jedno PDFko, které mi bylo zasláno na email. Lze si všimnout, že je dopis veeelmi obecný a odbornost potvrzujícího oficiálně neoficiální. Ale funguje a to je nejdůležitější!


2. Komunikace s aerolinkami
Co nejdříve jsem začala komunikovat s leteckou společností u níž jsem měla letenky, abych si pojistila, že s Baxem na palubě můžu počítat. Volala jsem vždy na zákaznickou linku, případně přímo na “medical cases/special assitance” apod. Vysvětlila jsem, že mám Support Doga (pozor, ne asistenčního) a zbytek se buď vyřešil rovnou telefonicky či po emailu. Na vnitrostátní lety po USA se můžu přidat k doporučením Delta Airlines, vše probíhalo velmi hladce a Baxe jsem měla odsouhlaseného jedním telefonátem - ESA letter bylo potřeba mít až na letišti. Mezinárodní let mi TAP Portugal potvrdil po výměně několika emailů a zaslání ESA letteru s rozměry psa. Nebyla pro ně problémem ani změna termínu naší letenky. Nekonečné ověřování a potvrzování se mi vyplatilo a doporučuji mít toho co nejvíce černé na bílém - např. v emailu.


Během letu z NY do Lisabonu jsem díky následujícímu emailu v mobilu “vyhádala”, že Bax nemusí být v přepravce. Paní od TAP Portugal u naší brány byla přesvědčená o opaku, ale nakonec uznala svou chybu. (V příštím článku celou situaci popíšu.)


Emotional support dogs:
  • They can be transported in the cabin inside a box weighing no more than 8 kg / 17 lbs (with the animal inside) and the size of the transport box cannot exceed 45 cm in length, 30 cm in width and 23 cm in height / 17 in x 11 in x 9 in;
  • If the permitted size and / or weight is exceeded, the dog has to travel in the hold, also for free;
  • On flights to and from the USA (only) emotional support dogs that weigh more than 8kg are allowed on board;
  • The maximum recommended weight and size is 40kg and 62cm high (from floor to withers);
  • Any weight or size over and above will need to be analyzed and duly authorized to ensure the flight can go ahead in safety and comfort;
  • These dogs may travel in the cabin without a pet carrier cage or bag, though use of a lead is recommended;
  • Emotional assistance animals (ESAN) are not permitted in the executive class cabin of long-haul flights (except on flights to and from the USA);
  • It is important the health requirements of the destination country are complied with;
  • Authorization for travel with an emotional support dog will depend on the TAP doctor’s professional approval.


3. Čip a očkování proti vzteklině (rabies)
Během jedné návštěvy veterináře jsme absolvovali čipování a vakcinaci proti vzteklině (Baxova první). Vzhledem k mému přesouvání se z místa na místo neměl Bax nikdy jednoho veterináře. Několik měsíců před letem domů, po cestě do Yellowstonu, jsem se objednala ve Wyomingu k veterináři a hlídala především jednu věc. Existuje více typů čipů a některé vám na letišti můžou hodně zkomplikovat život. Správný čip musí mít 15 číslic! (Jinak na vás mohou čekat noční můry v podobě přečipování přímo na letišti za drahý peníz, či nošení vlastní čtečky, … potvrzujte a ověřujte, který veterinář používá - správný typ: ISO 11784/11785). Důležité v našem případě bylo, že prvo-očkování muselo proběhnout min. 21 dní před odletem (sfoukli jsme to pár měsíců předem, když byl čas).
Během cestování není jednoduché mít pořádek v důležitých dokumentech. Pečlivě si uschovejte potvrzení o očkování proti vzteklině (Rabies Vaccination Certificate). Budete jej potřebovat k dalšímu kroku. Já moji A4 někam na pár měsíců založila a trochu vynervila, když mi došlo, že ji po mě budou chtít a já nemám šajna, jestli něco takového vůbec mám! Ideální je mít vše na emailu/Google drivu a případně znovu vytisknout.



4. Health Certificate
Posledním nejdůležitějším dokumentem je tzv. Health Certificate. Jedná se o několika stránkový formulář, ZDARMA ke stáhnutí na internetu, např. ZDE. Nenechte se napálit, některé firmy prodávají komplet sadu dokumentů, Pet Passportů, obálek na cestovní papíry apod. Netřeba platit, lze stáhnout, když víte kde. Do těchto vod jsem nechtěně zabrousila během nekonečného googlování “import dog usa to czech rep” a chvíli myslela, že nemám na výběr.
Formulář je napůl v angličtině a češtině. V ideálním případě jej bude mít veterinář. Dostala jsem i doporučení poprosit veterináře, aby jej vyplňoval přímo v počítači - vyhne se chybám, nečitelnosti apod. (Opakovaně se tam například vpisuje ten 15ti číselný kód čipu.)
Veterinář zhotovující certifikát musí být akreditovaný USDA (volitelné rozšíření kompetencí od United States Department of Agriculture, které si doktor musí obnovovat). V praxi to fungovalo tak, že na každé veterině či v tzv. animal hospital bylo více lékařů a někteří z nich akreditaci měli a k nim mě přiřadili.
V našem případě jsem obvolala veterináře v místě, kde jsme se pohybovali a potvrdila si, že daná paní doktorka je akreditovaná, už podobný formulář vyplňovala a ví, co je od ní potřeba. Od majitele psa je potřeba potvrzení o očkování proti vzteklině a zdravý pes k přeletu. (Doporučuji psí hovno-žrouty týden před vyšetřením a letem raděj moc nepouštět z vodítka a očí.)
Health Certificate je možné vyřídit maximálně 10 dní před odletem. Posuzuje se v něm aktuální zdravotní stav psa a ověřuje čip s vakcinací proti vzteklině. Vhodné je si někde domluvit termín 10 dní před odletem hned, jakmile víte, kdy letíte. To nemusí být problém, pokud máte jasně daný termín letu, ale trochu kovbojka pokud kupujete letenky na poslední chvilku.


Vyhotovení Health Certificate stálo 170 USD. (Byla to dost fancy klinika, které došel papír v tiskárně, když jsme potřebovali vytisknout formulář, lol.)



5. APHIS Endorsement
Health Certificate je nezbytné ještě potvrdit (nechat orazítkovat) na speciálním úřadě, který opět spadá pod USDA - APHIS Veterinary Services Endorsement Offices. Pobočky APHISu nejsou v každém městě a jsou zvyklí řešit dokumenty poštou. Nakolik věříte poště? Já moc ne, obzvlášť v časovém presu. Pokud letíte z většího města, vyhledejte nejbližší APHIS Office dopředu a domluvte si termín v průběhu oněch 10ti dní po návštěvě veterináře.


Příklad do budoucí praxe:
Vím-li, že letím 1. září z LA, zavolám co nejdříve do místního APHIS Office a objednám se na termín mezi 24.8. a 31.8. Zároveň se objednám k veterináři na Health Certificate - je nutné být objednaný, protože jeho vyplnění i s prohlídkou psa zabere dost času a nejde udělat jen tak na počkání. Ideální termín k veterináři 23.8.


Procvičila jsem si nervy týden před odletem, během něhož jsem sice sehnala veterinářku, která s přehledem věděla, jak vyplnit Health Certificate, ale APHIS úřad v San Franciscu neměl volný termín do data našeho odletu. Neměla jsem odvahu doufat, že se mi poštou vrátí do 4 dnů dokument ověřený razítkem. A proto jsme se projeli do 2 hodin vzdáleného Sacramenta, kde mi telefonicky předem potvrdili, že můžu přijít bez objednání. Pozor na svátky!


Potvrzení (endorsement) proběhlo hladce - odevzdala jsem Health Certificate, potvrzení o očkování proti vzteklině a zaplatila kartou 50 dolarů. Za 10 minut bylo hotovo.


(Pojďme se pozastavit nad tím, proč je nutné dokumenty vyhotovené APHIS veterinářem znovu ověřovat na APHIS úřadě….?? Asi penízky.)



A je to! Brnkačka, no ne? Easy peasy.


nadšený Bax na letišti





Shrnutí - pro dovoz psa z USA bylo nutné:


  • zaregistrovat psa jako Emotional Support Animal, aby mohl být v letadle s námi


  1. Očipovat
  2. Naočkovat proti vzteklině
  3. Vystavit Health Certificate od akreditovaného APHIS veterináře
  4. Nechat si Health Certificate potvrdit od APHIS Office


V druhém článku se dozvíte, jestli Bax dostal prášky na spaní, kde chodil na letišti na záchod, kolik problémů nám někdo dělal, počet loužiček, které jsem utírala a jaké dokumenty jsem po cestě používala.

cestováním znavený na dva dny (rozuměj dva dny hodný)



A. (+Bax) ✈

Žádné komentáře:

Okomentovat